Zaczniemy od regeneracji.
Przed regeneracją jak i przed smarowaniem, narty należy oczyścić i odtłuścić (nie może być smaru) przemyć rozpuszczalnikiem (benzyna ekstrakcyjna) albo umyć mydłem i wysuszyć. Do regeneracji potrzebny jest materiał wypełniający (laski lub paski) PCV można go kupić w naszym sklepie, oraz zapalniczka lub świeczka do podpalania laski lub paska.
Podpalamy pasek PCV nad nartą i czekamy aż zacznie z niego kapać rozgrzane tworzywo, wypełniając ubytek. Po wystygnięciu masy należy ostrą metalową krawędzią zebrać nadmiar tworzywa. Ponieważ po zastygnięciu tworzywo skurczy się, konieczne będzie powtórzyć czynność. Nie należy zalewać całego ślizgu, tylko miejsca gdzie są ubytki. Następnie na twardy, równy klocek zawinąć papier ścierny (ok. 180) i przecierać powierzchnię do momentu uzyskania płaskiej powierzchni, ruch wzdłuż narty. Następnie szczotką z twardego włosia usuwamy wszelkie opiłki i jeszcze raz przemywamy i suszymy
Teraz zajmijmy się smarowaniem.
Niezbędne rzeczy: smary stosowane na gorąco, żelazko (z termostatem ustawione na bawełnę), tarka do wiórkowania smaru można skrobać nożem, cyklina - pleksi " patka" z ostrymi krawędziami pod kontem 90 stopni, szczotka z dość twardym włosiem, szmatka filcowa, papier toaletowy, no i miejsce gdzie można zamontować narty jutro.
Podział obszaru narty: smarowanie smarami na poślizg (ułatwiające poślizg) i trzymanie(czyli ułatwiające odbicie).
Smarujemy na poślizg:
całe narty - narty biegowe - biegówki do stylu dowolnego (łyżwa),
dzioby i tyły - narty biegowe do stylu klasycznego, narty śladowe z łuską i bez łuski, narty przełajowe (BC) z łuską lub bez
Smarujemy na trzymanie: dotyczy to tylko nart, które nie maja łuski
środkowa część narty - to obszar od 50 do 120 cm. Długość tej powierzchnie nie tylko zależy od długości, sprężystości narty ale również od potrzeb biegacza, podchodzimy do tego problemu metodą prób i błędów. Np. nartę o długości 190 cm możemy smarować na długości od 60 do 90 cm. Zakładamy, że robimy 70cm zaznaczamy od dziobu buta 25 cm do tyłu i od dziobu buta 45 cm do przodu narty tą część będziemy smarować smarami na trzymanie pozostałą na poślizg. Pole smarowania smarami na trzymanie to 25 do 30 cm od czubka buta do tylnej części narty i 40 do 90 cm od czubka buta do dziobu narty. Najlepiej na bocznej części narty mazakiem wodoodpornym zaznaczyć sobie tą część.
Ja osobiście zaczynam smarować smarami na poślizg a następnie na trzymanie.
Przygotowanie narty już omawialiśmy zaczynamy smarowanie.
Odpowiednio dobrany twardy smar przecieramy na tarce lub drapiemy nożem, tak aby były drobne opiłki im drobniejsze tym lepiej.
Posypujemy narty tymi opiłkami i rozgrzanym żelazkiem (bawełna ok 150) przeciągamy wzdłuż narty, nie należy zatrzymywać żelazka w jednym miejscu aby nie rozgrzać powierzchni ślizgu, bo możemy go zniszczyć (zdeformować) roztapiamy jedynie smar, który po rozgrzaniu rozlewa się po narcie i przykleja się do niej.
Następnie cykliną ostrą krawędzią ściągamy nadmiar smaru od przodu to tyłu narty i odstawiamy w zimne miejsce aby narta wystygła a smar zastygł.
Jeśli po zastygnięciu stwierdzimy, że powierzchnia jest równa a drapiąc powierzchnię pod paznokciem pozostanie odrobina wosku to jest OK.
Jeśli jest za dużo to cykliną ściągamy nadmiar wkładając w tą czynność sporo siły. Następnie szczotkujemy szczotką wzdłuż narty a następnie polerujemy flanelą lub papierem toaletowym do połysku.
W ten sam sposób nakładamy smar bazowy w części środkowej. Oczywiście żelazko myjemy aby smary nie mieszały się. Część przednią i tylną, którą robiliśmy wcześniej należy przykryć (oddzielić) aby nie rozgrzewać jej ponownie żelazkiem. Tak przygotowane narty po wystudzeniu możemy smarować smarami doraźnymi w sztyftach lub w sprajach stosując odpowiednie temperatury. Rodzaje smarów i ich zastosowanie omawiane jest w temacie Smary do nart biegowych
Ten opis należy stosować do nart używanych i dla amatorów. Smarowanie nart dla sportowców jest o wiele bardziej skomplikowane.
Struktura w nartach biegowych.
Narty, które mają nałożoną strukturę (wyszlifowane minimalne rowki , drobne na ujemne temperatury grubsze na dodatnie) zwłaszcza na nowych nartach, należy nakładać smary tak aby ją nie uszkodzić w domowych warunkach jest to trudne, namawiam aby oddać do serwisu nart biegowych. Dla amatorskiego poruszania się na nartach zwłaszcza śladowych i przełajowych struktura jest zbędna.
Smarowanie i regeneracja nart biegowych
Smarowanie i regeneracja nart biegowych
Centrum Sportu i Turystyki Sorba
http://www.sorba.pl
http://www.sorba.pl
Wróć do „Narty biegowe buty i wiązania”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość