Podziałów i rodzajów smarów jest bardzo dużo, postaram się przedstawić moją esencję tego tematu.
Występują dwie podstawowe grupy smarów:
1) Smary, które ułatwiają poślizg
2) Smary, ułatwiające odbicie, czyli zastępujące łuskę.
W tych grupach występują podgrupy:
1. a) smar na gorąco
1. b) smary na zimno
2. a) smary bazowe
2. b) smary na trzymanie.
Smary ułatwiające poślizg stosujemy do nart biegowe do stylu łyżwowego tu smaruje się całą nartę, oraz pozostałe narty biegowe, śladowe, przełajowe ale tylko w części przedniej i tylnej narty. Środkową część narty smarujemy smarami grupy 2, jeśli nie mają łuski.
Jest bardzo dużo rodzajów smarów, które stosuje się w zależności, od temperatury i od rodzaju śniegu, po którym się poruszamy.
Omówię troszkę smarowanie nart turystycznych, przy nartach dla sportowców smarowanie to temat bardzo skomplikowany i zależny od wielu, wielu, czynników.
Zaznaczam jednak, że jeśli narty nie będą prawidłowo dobrane do wagi i wzrostu narciarza to, mimo, że będą dobrze przygotowane, źle będzie się na nich poruszać..
Dla narciarzy uprawiających turystykę, możemy stosować smary ułatwiające poślizg, takie same jak przy nartach zjazdowych.
1. Smary zwiększające poślizg na gorąco (smary bazowe), rozprowadzamy za pomocą żelazka, albo w serwisie za pomocą maszyny. Smary bazowe to warstwa utwardzająca i chroniąca spód nart. Warstwa ta chroni również smary nakładane na zimno. Należy zachować odpowiednią kolejność, po oczyszczeniu narty ze starych smarów nakładamy smar na gorąco, a następnie w zależności od warunków panujących na zewnątrz smarujemy smarami na zimno.
2. Smary do nart zastępujące łuskę.
Smary te mają za zadanie przyklejać się do śniegu przy zwiększonym nacisku, a ślizgać się, jeśli nacisk jest zmniejszony. Smaruje się nimi jedynie część środkową narty, która ułatwia odbicie się od podłoża. Tutaj też stosujemy dwa smar: bazowy, a następnie smar trzymający
albo a) smar twardy i półtwardy (gripy) - warunki suche i miękki śnieg
albo b) smar miękki (klister) na mokry śnieg.
Smary miękkie (klistry) są również oznaczane kolorami; na czerwono są oznaczone na śnieg mokry, a na niebiesko - dla śniegu zmrożonego zazwyczaj ponownie zmrożonego. Ten smar jest organiczny bardzo łatwo nakłada się go, ale trudno usuwa (benzyna ekstrakcyjna lub mydło). Do tak nasmarowanej narty bardzo mocno przykleja się świeży śnieg i uniemożliwia bieganie.
Sposób i narzędzia potrzebne do nakładania smarów omówię w innym poście.
Smary do nart biegowych
Smary do nart biegowych
Centrum Sportu i Turystyki Sorba
http://www.sorba.pl
http://www.sorba.pl
Wróć do „Narty biegowe buty i wiązania”
Kto jest online
Użytkownicy przeglądający to forum: Obecnie na forum nie ma żadnego zarejestrowanego użytkownika i 1 gość